Ensikertalaisen Bohuslän

bohuslan07Helatorstain pitkän viikonlopun retki Bohusläniin oli fantastinen!Bohuslän on Etelä-Ruotsin trädimekka. Vähän samaan tapaan kuin Kustavissa kalliot on ripoteltu idylliseen maisemaan pitkin peltoja. Tosin Ruotsissa kaikki on vähän paremmin: kalliot korkeampia, taivas sinisempi ja ruoho vihreämpää. Kiipeiltävä alueella riittäisi yhdeksi elämäksi, joten uusi reissu on ehdottomasti tarpeen.bohuslan05

Kiipeilykalliot: Brappersberget, Galgeberget & Hallinden

Ensimmäistä kertaa Boharissa pyöriessä valittiin kalliot osin sattumalta, osin tuttujen suositusten perusteella. Kalliot ovat todella lähekkäin, joten saman päivän aikana ehtii piipahtaa parissakin paikkaa, ja muutaman päivän reissulla ehdittiin kolmelle kalliolle. Lähestymiset olivat ainakin näihin paikkoihin selkeitä ja nopeita, joten harhailuun ei mennyt aikaa.Oma tavoite reissulle oli lähinnä päästä liidaamaan helppoja ja kivoja trädireittejä, ja niitä piisasi. Suomireittejä metreissä pidemmistä vedoista sai hyvää fiilistä ja lisää itseluottamusta trädipuuhiin myös köyden liidipäässä. Tämän reissun jälkeen ajatus pidemmistä trädireiteistä polttelee taas enemmän.bohuslan02Galgebergetissä kallion juurella hengailivat lehmät laitumella, varsinainen maalaisidylli. Sieltä kiipesin liidinä kehutun nelosen Kaskelotens Återuppstigningin ja sen vierestä Knottbitenin, jonka kaveri kiipesi perässä lenkkareissa ja rukkaset kädessä. Varsin helposti lähestyttäviä ja leppoisia reittejä siis. Tältä kalliolta myös viisi plussan Palimpsest meni kaverin perässä kakkosena kivasti.bohuslan04Myös nimellä Lyse Kyrka tunnettu Brappersberget on nimensä mukaisesti kirkon pihassa ja kallion laelta on tosi komeat maisemat. Kalliolla on useampia helppoja liidejä, niistä Kyrkråttanin liidasin itse ja reitit St Pauls ja Big Ben menin kakkosena. Muihin kallioihin verrattuna greidit tuntuivat pehmeiltä. Kallio oli laadultaan monipuolinen kattaus selkeitä otteita, halkeamaa ja todella kiteistä pintaa.bohuslan08Korkea ja iso Hallinden jätettiin viimeiselle kiipeilypäivälle. Tämän kokoisia kalliota ei Suomessa ole, joten pelkästään massiivinen kallio toi ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Otettiin reitiksi I Andra Handen (5+, 55 m), meikä liidasi ekan pätkän ja kaveri toisen. Liidatessa olin parissa kohtaa aika lailla jännän äärellä ja omissa trädimaksimeissa, mutta ylös mentiin. Hieno reitti!bohuslan06

Matkat ja majoitus

Kulkupelin ja tukikohdan virkaa toimitti tällä reissulla kaverin järjestämä luksuspaku. Sillä kelpasi ajaa halki Ruotsin, reilut kuusi tuntia suuntaansa taukojen kanssa. #vanlife vaan, kun autossa oli kätevästi kaikki mahdollinen mukana. Illalla kiipeilyn päälle parkkeerattiin meren rantaan grillaamaan. Jättefint!Itämeri ylitettiin Viking Linellä. Kaksi vinkkiä: ensinnäkin ikkunalliseen hyttiin kannattaa satsata suorilta. Alun perin varattiin halvin mahdollinen hytti, mutta autokannen alla olevan bunkkerin nähtyämme käännyttiin kannoillamme, ja mentiin suoraan tiskille nostamaan hyttiluokkaa. Toiseksi: sauna paluumatkalle oli loistoidea, ja poreallas pehmensi kiipeilystä ja autossa istumisesta väsähtäneet lihakset.bohuslan09

Varusteet ja topot

27cragsin Premiumissa on Bohuslänin topoja käsittäkseni varsin hyvin, mutta koska olen paatunut paperitopojen hamsteri, päädyin ostamaan Klättring i Bohuslän -kirjan itselleni. Menee myös matkamuistosta, ja topo on todella hyvä ja hienosti tehty. Kirjaa myy mm. Brodalenin Tempo-supermarket päätien varressa (Brobergsvägen 3, 45494 Brastad). Pikku marketista olisi saanut myös tarvittaessa kiipeilykamoihin täydennystä hämmästyttävän hyvällä valikoimalla.Topossa vinkataan kivasti, jos reitille tarvitsee esim. erityisen isoa kamaa, muutoin tavanomainen trädiräkki riitti mainiosti. Pulttiankkureita ei monessakaan kohtaa ollut, mutta laskeutumiseen yleisesti käytetyt puut oli usein varustettu naruilla ja mailloneilla. Yhdellä 60m köydellä pärjäsi, mutta laskeutumispaikkoja piti hakea korkeammilla kallioilla matalammasta kohtaa tai mennä alas kahdessa osassa.

Edellinen
Edellinen

Kesäkuun kuulumisia

Seuraava
Seuraava

Lentäminen tuhoaa ilmastoa